week 3 is begonnen. - Reisverslag uit Svendborg, Denemarken van Jasper Berk - WaarBenJij.nu week 3 is begonnen. - Reisverslag uit Svendborg, Denemarken van Jasper Berk - WaarBenJij.nu

week 3 is begonnen.

Blijf op de hoogte en volg Jasper

16 September 2014 | Denemarken, Svendborg


Eindelijk de site doet het weer...
Vrijdag ochtend, 12-09-2014, is de baas vertrokken samen met zijn vriendin naar een eiland in Denemarken. Hij is daar een weekend gebleven om het eiland te bezichtigen en een oude bekenden weer te zien. Hij is zondag avond weer terug gekomen. Ik moest dus het weekend voor de dieren zorgen, iedere dag heb ik om half 6 de koeien gemelkt samen met Alex, dit is een Deen en hij kwam mij dat weekend helpen met melken 's morgens en 's avonds.

Nadat de koeien gemolken waren en Alex weer weg was ben ik de kalfjes melk gaan geven, mais en brokken.
Daarna heb ik gegeten en ben ik de melk koeien, de droge koeien en het jongvee gaan voeren hier ben ik wel even mee bezig geweest want, ze moeten allemaal andere voer hebben. Dit herhaalde zichzelf iedere dag .
`S middags had ik iedere dag vrij, toen heb ik me wel een beetje verveeld want hier is niet veel te doen en zeker niet in het dorp. Ik ben nog wel even naar de supermarkt geweest. Zondag avond is de baas samen met zijn vriendin weer thuis gekomen.

Gisteren (maandag) 15-09-2014
Gisteren hebben we gemolken, gevoerd en kalfjes melk gegeven. Toen dat was gebeurd zijn we begonnen om de kuilplaat klaar te maken voor de maisoogst, eerst heb ik met de loader de kuilplaat schoon gekrabd zodat het meeste oude mais, modder (troep) er af was.
Daarna heb ik met en veegmachine over de plaat gereden zodat hij mooi schoon werd.
Op de kuilplaat ligt nog wel mais van vorig jaar maar, dat is donderdag ongeveer wel op als we gaan hakselen.

Vandaag (dinsdag) 16-09-2014
Vanmorgen hebben we melkcontroleur gedaan hierbij hebben we van elke koe een klein flesje melk moeten aftappen dat dan naar het lab gaat om onderzocht te worden. We zijn hier wel even mee bezig geweest want, we moesten bij 200 koeien een flesje melk aftappen.
Eerst moesten we de koe leeg melken waardoor er een beetje melk automatisch opgevangen werd in een beker. De melk wat was opgevangen in de beker moesten we daarna naar een apparaat gaan brengen waar je het nummer van de koe in moest geven. Daarna moesten een klein buisje inscannen op het zelfde apparaat en werd met een streepjes code bij het juiste koe de melk gedaan. Daarna deden we een klein beetje melk in het flesje en het dopje erop zo weten ze precies welk flesje bij welke koe hoort. We hebben daarna alle koeien weer gevoerd.


Toen zijn we in de melkstal de tepelbekers gaan vervagen omdat ze versleten waren. Dat was best zwaar werk want, je moest heel hard trekken om de tepelbrekers er uit te krijgen, daarna moesten ze schoongemaakt worden en als laatst moesten de nieuwe stugge tepelbrekers er weer in en vast gemaakt worden. Dat was best een werk. In totaal moesten er van 24 melkstellen de tepelbrekers vervangen worden. In één melkstel zitten 4 tepelbrekers dat zijn dus totaal 94 tepelbrekers die vervangen moesten worden.

Ik was blij toen het klaar was want, ik wist precies waar mijn spieren zaten namelijk in mijn vingers, arm en schouders...
Nadat alle tepelbrekers waren vervangen heb ik pauze gekregen en had ik tijd om dit te schrijven. Om half 5 gaan we weer beginnen met melken we zijn dan rond 7 uur klaar en gaan dan eten. Vanavond zal ik op tijd gaan slapen want deze dagen vergen veel energie.
Groeten van uit Denemarken.

  • 16 September 2014 - 21:55

    Rick:

    Hej leuk man, tof!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Svendborg

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 Oktober 2014

laatste paar daagjes

07 Oktober 2014

week 6 07-10-2014

30 September 2014

dinsdag 30-09-2014

25 September 2014

Op de helft donderdag 25 september.

20 September 2014

Mais mais en nog is mais
Jasper

Zondag 31 Augustus begint der reis naar Denemarken. Ik ga voor 7 weken stage lopen in Denemarken. Ik ga met het vliegtuig die opstijgt in Eindhoven om half 4 `S middags en zal landen in Kopenhagen De vliegreis zal 1uur en 25 minuten duren. In Kopenhagen wordt ik opgehaald meT de auto. Dan moet ik nog 1 uur reizen tot ik in Lundby ben waar mijn stage zal beginnen ik verwacht dat ik rond 19:00 uur op mijn stage adres ben.

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 6055

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

20 September 2014 - 20 September 2014

Mais mais en nog is mais

Landen bezocht: