Woensdag 10-09-2014 - Reisverslag uit Svendborg, Denemarken van Jasper Berk - WaarBenJij.nu Woensdag 10-09-2014 - Reisverslag uit Svendborg, Denemarken van Jasper Berk - WaarBenJij.nu

Woensdag 10-09-2014

Blijf op de hoogte en volg Jasper

10 September 2014 | Denemarken, Svendborg

We zijn weer op de helft van de 2de week.
Vandaag ben ik met de tractor rond wezen rijden om het dorpje wat beter te leren kennen. Het dorpje heeft ongeveer 300 inwoners. En hoort bij de gemeente van svendborg.
Lundby ligt in de regio Zuid Denemarken. Zuid Denemarken is een groot eiland. Op de kaart hieronder zie je waar het precies ligt. het ligt ongeveer 100 km van de stad Kopenhagen af.

In Lundby is voornamelijk veel akkerbouw, er wonen niet zo veel boeren. Ze hebben een klein bakkertje midden in he dorp en een klein supermarktje. Verder is er niet veel.
Er zijn wel wat andere verkeersregels. zoals: Alle voertuigen moeten met licht aan rijden. dag en nacht.
Met tractoren mag je zo breed zijn als het werktuig is maar je moet wel naar een akker gaan om daar het werk uit te gaan voeren. Naar een beurs met een breed voertuig is dan niet toegestaan en kan je een bekeuring opleveren.

komend weekend gaat mijn sta begeleider en zijn vriendin een weekend weg samen. Naar een ander eilandje van Denemarken waar ze nog nooit zijn geweest. Dit betekend dus dat ik alleen op het bedrijf ben en ik alles moet doen. Gelukkig komt er een Deen iedere dag mee weken. Gelukkig maar want anders duurde het melken wel erg lang. Wat ik allemaal alleen moet doen is het werk er omheen, koeien/jong vee voeren, kalfjes melkgeven, ligboxen schoonmaken, koeien helpen met kalven (als er moeten kalven), en ga zo maar door.

Waarschijnlijk gaat volgende week woensdag of donderdag de mais eraf. Dit wordt dan weer een drukke dag want ik moet mee rijden. Hij heeft ongeveer 75ha dat geoogst moet worden.
Binnen kort moet er ook weer een keer gras gemaaid worden, maar daar moet het wel wat beter weer voor worden.

Het is vol te houden hier in Denmarken. Het grootste probleem wat er is en zal ben ik bang ook blijven is de taal. Iedereen die hier komt(veearts, melkschepper, voerleveranciers, enz..) praten allemaal Deens, Ik baal dat ik het soms niet kan volgen want soms zijn erd ingen die ik dan graag vraag maar dat lukt dan niet. gelukkig helpt mijn Nederlands sprekende stagebegeleider dan. Engels kunnen ze hier ook goed, maar ook ik ben daar slecht in.

Groeten uit Denemarken.
Jasper van den Berk

• 16 September 2014 - 13:40

Aukje Van Dreumel (prinsentuin College):

Hoi Jasper,

Ik zie dat ze je goed aan het werk houden daar. Goed dat je zo hard werkt maar je mag ook gerust eens wat tijd voor jezelf vragen hoor!!!
    Probeer gewoon Engels te blijven spreken, door het veel te doen gaat het echt beter.