week 1 - Reisverslag uit Lundby, Denemarken van Jasper Berk - WaarBenJij.nu week 1 - Reisverslag uit Lundby, Denemarken van Jasper Berk - WaarBenJij.nu

week 1

Blijf op de hoogte en volg Jasper

07 September 2014 | Denemarken, Lundby

Ik ben nu al weer een week in Denemarken.
Ik heb een hele drukke week achter de rug.

Dinsdag zijn we heel de dag bezig geweest met jongvee verzetten, en kalverhokken uitmesten.
De drachtige dieren die langer dan 7 maanden drachtig waren moesten bij de droge koeien waar we ze goed in de gaten kunnen houden hoe het met ze gaat de laatste tijd voor het kalven. Het is voor hun de eerste keer om te kalven dus ze moeten extra in de gaten worden gehouden of ze kalven en of alles goed gaat.
We hebben ze eerst uitgezocht en daarna over gezet. Dit was een heel werk omdat we 15 dieren in een keer over moesten zetten. En moesten een stuk buiten over de stoep tussen de stallen door.
Daarna hebben we het jongvee die pas geïnsemineerd zijn over gezet naar stal waar we als eerste het jongvee uit hebben gehaald.
daarna hebben we die oudste kalveren weer in dat hok gezet waar de andere uitkwamen. Dat waren 20 stuks dieren.
toen hadden we 2 grote hokken leeg en hebben we de ligboxen schoongemaakt en zaagsel er in gedaan. toen was alles klaar over de jongstee kalfjes die daar in moeten. Die kalfjes zijn nu helemaal van de melk af.
De hokken die toen leeg kwamen zaten vol strooi waar die kalfjes 1 maand op gelegen hebben. Die hokken hebben we uitgemest met een loadertje. Die hokken staan nu nog leeg zodat de bacteriën die nog in dat hok zitten dood gaan. Daarna zijn we gaan melken en om 8 uur waren we klaar met melken.

Woensdag en donderdag hebben we `s morgens weer gemolken, gevoerd en de kalfjes melk gegeven. Daarna ben ik op het land bezig geweest. het land was niet vlak en moest vlakgemaakt worden. daar ben ik 2 dagen mee bezig geweest van `s morgens 11 uur tot `s avonds 8 uur. (Op de foto`s ze je de John deere 6620 die ik daar voor heb gebruikt met de schijfegg met rol).
Over heel het land lagen grote keien die ze boven hebben geploegd. Die keien kwamen daar volgens de Denen door de ijstijd. Al het ijs had die kijken mee geschoven.
Heb in 4 dagen we 5 grote bakken keien van het land gerapt. (zie foto's) Het is toch best lang om zolang in de tractor te zitten. natuurlijk had ik tussen door wel pauze om even wat te eten.

Vrijdag hebben we weer alles gevoerd en gemolken. daarna heb ik weer met de grote John deere 6620 (137pk) en de schijfegg het land klaar gelegd om het te kunnen late zaaien. Ze kwamen `s avonds algelijk gras zaaien.

Zaterdag hebben we weer al het stal werk gedaan zoals: melken en voeren. Daarna ben ik met de kleinere John deere 6400 het grasland gaan rollen (zie foto`s) dit zodat de grond een beetje vlak werd en het gras zaad goed vast lag in de grond. `S avonds was ik om 7 uur klaar met rollen en hadden we er 35 ha grasland in zitten. Het was veel tractor werk en was blij dat het er allemaal in zat. Ik heb in deze 4 dagen rond de 400 liter diesel er door heen gewerkt. Daarna heb ik nog even mee afgemolken en kalfjes melk gegeven en toen ben ik op tijd gaan slapen.

Zondag: ging de wekker weer om 5:15 uur en hebben we weer gemolken. Daarna zijn Hans (de boer) en ik naar een andere Nederlandse boer in de buurt geweest om te kijken hoe het er daar uit zag. Daar hebben we wat gepraat en daar op het bedrijf rond gekeken. rond 3 uur zij we weer terug gegaan en kreeg ik `S avonds vrij van het melken.

Ik ben nu nog 6 weken in Denemarken.
groeten uit Denmarken
Jasper.

  • 08 September 2014 - 21:27

    Rene {vader} Van Jasper:

    Al zijn best gewerkt de eerste week ons manneke, inmiddels een echte trekker sjauf geworden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Lundby

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 Oktober 2014

laatste paar daagjes

07 Oktober 2014

week 6 07-10-2014

30 September 2014

dinsdag 30-09-2014

25 September 2014

Op de helft donderdag 25 september.

20 September 2014

Mais mais en nog is mais
Jasper

Zondag 31 Augustus begint der reis naar Denemarken. Ik ga voor 7 weken stage lopen in Denemarken. Ik ga met het vliegtuig die opstijgt in Eindhoven om half 4 `S middags en zal landen in Kopenhagen De vliegreis zal 1uur en 25 minuten duren. In Kopenhagen wordt ik opgehaald meT de auto. Dan moet ik nog 1 uur reizen tot ik in Lundby ben waar mijn stage zal beginnen ik verwacht dat ik rond 19:00 uur op mijn stage adres ben.

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 6045

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

20 September 2014 - 20 September 2014

Mais mais en nog is mais

Landen bezocht: